onsdag 10 juni 2009

Meckar-Matte

Ska laga cykeln, eftersom det inte går att trampa på skiten. Visst säger jag, nu jävlar ska det fixas (jag kan ingenting om cyklar)! Går ut och hämtar verktygslådan och ställer ned den bredvid cykeln. Sen vänder jag hojjen uppochner, för det är väl standard? Står som ett fån och stirrar ett tag sen plockar jag bort stänkskyddet för att se lite mer vad som finns där bak. Jo det fanns olja och smuts. Tack för maten. Torkar bort det värsta och känner mig lite cool. Försöker plocka av kedjan vilket var svårare än jag trodde men efter lite skruvmejselvåld så hoppar skiten av. Framdrevet rullar på som fisken i vattnet men det bakre vill inte röra på sig. Hjulet i sig snurrar som ett lyckohjul på Liseberg och låter precis som ett sådant, kul tänker jag. Bestämmer mig för att plocka av hjulet, vilket blir svårt för att det är massa vajjrar och grejer som hänger i vägen. Knippsar av dem, de hör förmodligen till växlarna men dom drog jag av för något år sedan (därför har jag bara den segaste växeln kvar, får mer muskler så inbillar jag mig) så det gör nog inget. Nu går hjulet smidigt att plocka av. Men bakdrevet vägrar att röra på sig.


Vad skulle du ha gjort nu?

5 kommentarer:

Annika Jeppsson sa...

inte lätt... Har inget teknikkänslan i generna och kan inte komma med råd. Men colt att du ställde cykeln upp och ner. Känns helt rätt!

db sa...

Hahahaha du är rolig du. Meckar-Mulle får bli det nya smeknamn! Fram med kofot'n!
Vi får meka cykel och bil någon dag.
Min hårddisk låter oroväckande konstigt.....men jag hann blogga iaf =)

Keep on fixin bikes!

/DB

p sa...

haha underbar läsning!
bakdrevet fast alltså.. knivigt! sno en ny cykel.

donka sa...

ta bort bakhjulen och vips så har du en enhjuling. man lutar sig åt det håller man vill cykla. uppförsbacke? då får du typ ligga 1 cm från marken. ;)

Mulle B sa...

Mulle Mat! Gör som Petter tipsar om :)